Hem / SBMIs remissvar avseende förslag till ändring i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten

SBMIs remissvar avseende förslag till ändring i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten

SBMI är branschorganisationen för producenter och leverantörer av bergmaterial samt branschens underleverantörer. Föreningen samlar cirka 90 procent av den svenska bergmaterialindustrin. Bergmaterialindustrin producerar årligen ca 100 miljoner ton bergmaterial. Branschen har årligen ca 100 miljöprövningar på MPD-nivå eller högre.

Sveriges Bergmaterialindustri (SBMI) har tagit del av Arbetsmiljöverkets förslag till ändring i AFS 2023:13, avseende införandet av en ny paragraf (3 kap. 15 a §) med krav på att arbetsgivaren ska prioritera rivning eller sanering av asbest före andra former av hantering.

SBMI bedömer att förslaget endast i begränsad utsträckning påverkar bergmaterialbranschen. Konsekvenserna berör främst bygg- och rivningssektorn, och SBMI ansluter sig därför till Svenskt Näringslivs remissvar i ärendet, vilket SBMI också har medverkat i.

SBMI vill särskilt understryka följande synpunkter ur Svenskt Näringslivs remissvar:

  • Otydlig ansvarsfördelning: Beslut om rivning och sanering fattas normalt av byggherren, inte av arbetsgivaren som utför arbetet. Kravet på arbetsgivaren att prioritera sanering riskerar därför att bli verkningslöst i praktiken. Arbetsmiljöverket bör förtydliga att även andra aktörer kan ha ansvar, och hänvisa till samordningsregler i AFS 2023:3.
  • Arbetsmiljömässig balans: Rivning av asbest innebär ofta högre exponeringsrisk än inkapsling. Att föreskriva rivning som huvudalternativ kan därmed stå i konflikt med arbetsmiljölagens syfte att minimera risker för arbetstagare.
  • Riskbedömningen måste styra metodvalet: Arbetsmiljöverket föreslår att prioritering ska ske innan riskbedömningen, men enligt direktivet bör riskbedömningen ligga till grund för prioriteringen. Detta bör justeras eller tydliggöras i ett allmänt råd.
  • Behov av vägledning: En svensk vägledning behövs för att förtydliga hur prioriteringen ska tillämpas, annars riskerar tillsynen att bli ojämn och oförutsägbar.

SBMI delar Svenskt Näringslivs principiella uppfattning att förslaget har ett miljöpolitiskt syfte snarare än ett arbetsmiljömässigt, och att det därför vore mer ändamålsenligt att reglera frågan inom plan- och bygglagstiftningen.

SBMI noterar att förslaget indirekt kan påverka hanteringen av rivningsmassor genom att öka mängden asbesthaltigt material som måste klassas som farligt avfall. Detta kan i sin tur påverka massflöden och försvåra cirkulär hantering av rena massor, vilket ytterligare pekar på att förslagets effekter främst ligger inom miljöområdet snarare än arbetsmiljöområdet.