Stora mängder överskottsmassor uppkommer i samband med infrastruktur och byggprojekt. Samtidigt är det endast en bråkdel av det material som säljs i Sverige idag återvunnet material.  

Samhällsbyggnation genererar löpande överskott av nya bergmassor som kan användas som fyllningsmaterial, bärlager och förstärkningslager. Att bättre kunna nyttja entreprenadbergets cirkulära potential innebär att det är möjligt att få tillgång till samhällsviktiga råvaror och samtidigt minska transporter. 

Sveriges Bergmaterialindustri vill möjliggöra en ökad cirkulär bergmaterialförsörjning genom att:  

  • Utveckla en branschvägledning som tydliggör förutsättningarna för att producera cirkulär ballast (regelverk, standarder, miljö- och riskbedömningar)  
  • Främja upphandlingskrav för cirkulär ballast   
  • Verka för att tillsynsmyndigheter bidrar till att främja cirkulär ballast i tillståndsprocessen och i tillsynsarbetet  
  • Verka för en ökad samverkan och dialog mellan relevanta aktörer 

Exempel projekt inom cirkulär bergmaterialförsörjning 

SBMI deltar i ett flertal projekt och aktiviteter för att främja en cirkulär bergmaterialförsörjning. Nedan är endast exempel.

  • Branschgemensamma riktvärden för bergmaterial (SBUF): Syftet med projektet var att 1) ta fram en branschgemensam miljöriskmodell som kan användas för beräkning av uppkomna risker vid användning av bergmaterialprodukter i anläggningskonstruktioner och att 2) föreslå enhetliga riktlinjer och nivåer för miljöriskbedömning av bergmaterialprodukter som kan nyttjas av branschen samt 3) koppla detta till deklarering av byggprodukter, jämför CE- och prestandadeklarationer.

  • Cirkulära materialflöden i anläggningskonstruktioner: End of waste kriterier för bergmaterial (SBUF): Projektet syftade till att genom användning av en uppsättning typiska anläggningskonstruktioner göra modellberäkningar som kan ligga till grund för mer specifika och fördjupade bedömningar av risker jämfört med de generella bedömningskriterier som använts i Naturvårdsverkets spridningsmodell för föroreningar i jordar.

  • Cirkulär hantering av massor i bygg- och anläggningsprojekt (SBUF): Syftet med projektet är att förbättra förutsättningarna för en mer cirkulär hantering av lätt förorenade massor inom bygg- och anläggningsprojekt genom kunskapsspridning. Detta för att nå målet med att minska användningen av jungfruligt jord- och bergmaterial samt minska mängden deponerade schaktmassor från entreprenader, vilket i sin tur kan generera minskat transportarbete.

  • ”Från grind till grind”; Hur skapar vi cirkulära ballastprodukter (SBUF): Sverige är på väg mot ett skifte, där fler och fler aktörer aktivt driver mot en ökad cirkulering av överskottsmassor. I projektet utarbetas en branschgemensam process för produktion av cirkulära ballastprodukter som beskrivs och dokumenteras som en vägledning. I förlängningen är målet är att utveckla en branschgemensam handbok och standard hur projektgenererade överskottsmassor kan hanteras som en resurs och öka återanvändningen i praktiken.

  • Trafikverket har flera interna arbeten som syftar till att t ex se över var och hur hantering av jord- och schaktmassor, såväl jungfruliga som återvunna, kommer in i våra interna processer samt hur vi kan utveckla konkreta stöd av olika verktyg/modeller som t ex geokalkyl. Trafikverket har fortsatt samarbete med Chalmers avseende två projekt som rör cirkulär projektering och nyckeltal för att mäta cirkularitet för materialanvändning.

  • I samarbete mellan Trafikverket och Sweco drivs projektet Cirkulär masshantering i samverkan i syfte att bl a hitta olika former av samverkan mellan exempelvis kommuner och Trafikverket. Planen är att även starta upp ett arbete kring nulägesbeskrivning av hanteringen av vägdikesmassor vid avvattningsåtgärder av vägar.

  • Trafikverket driver inom ramen för projektet Tvärförbindelse Södertörn ett forskningsprojekt, tillsammans med Luleå Tekniska Universitet och en anställd industridoktorand vid Trafikverket, för att minska mängden entreprenadberg som felaktigt deponeras och med bättre kunskap då också kunna använda berget som en resurs. Trafikverket har ytterligare pågående projekt inom sulfidförande berg där Luleå Tekniska Universitet och Statens väg- och transportforskningsinstitut är utförare. Projekten syftar till att identifiera sulfidförande bergmaterials möjliga miljöpåverkan, ta fram geokemiska nyckelparametrar samt att undersöka användning av sulfidförande berg i väganläggningen.

  • Tillsammans med bland annat Sveriges Lantbruksuniversitet och Halmstad högskola har Trafikverket flera projekt, som fortgår, i syfte att hitta hållbara lösningar på bland annat hantering av massor med frön och växtdelar från invasiva arter. Utvärdering av utförda försök i Lerum för bekämpning av parkslide med konduktiv värme pågår.

  • Regional strategi i Stockholms län för cirkulär masshantering - där Ecoloop stödjer Länsstyrelsen Stockholms län som tillsammans med Region Stockholm, Storsthlm, Trafikverket och Stockholms stad har gemensamt arbetat fram en strategi med syftet att skapa förutsättningar för cirkulär och resurseffektiv hantering av massor i länet. Ecoloop har även stöttat Länsstyrelsen i Skåne vid framtagandet av Skånes regionala materialförsörjningsplan. Även den planen redovisar åtgärder som krävs för att uppnå ett mer cirkulärt samhälle

  • I det Vinnova-finansierade projektet Tydlig kvalitet och tydliga krav för cirkulära ballastmaterial deltar Ecoloop och föreningen Klimatkommunerna och ett flertal kommun med intresse att kunna efterfråga cirkulära ballastprodukter.

  • I det Formas-finansierade projektet Cimpla Cirkulär masshantering – planering och beslutsprocesser för ökad resurseffektivitet, arbetar Ecoloop tillsammans med andra nyckelaktörer med att utveckla kommunala och regionala planering-, projektering- och inköpsprocesser till att fungera så att de stöttar utvecklingen till en mer cirkulär bergmaterialanvändning.