Hem / Handböcker / Säker täkt / Introduktion till nya medarbetare

Introduktion till nya medarbetare

Alla som uppehåller sig på en arbetsplats ska genomgå en introduktion. Genom en bra introduktion så förebyggs ohälsa och olycksfall.

Information

Enligt 7 § AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete ska arbetsgivaren se till att anställda har tillräckliga kunskaper om arbetet och dess risker för att förebygga ohälsa och olycksfall. Arbetsgivaren är alltså skyldig att introducera nya anställda.

Introduktion av nya medarbetare samt inhyrd personal – Informationsblad (SBMI)

Information

Se avsnitt Systematiskt arbetsmiljöarbete (Handbok Säker Täkt)

SAM i 10 punkter – Informationsblad (SBMI)

Se avsnitt Riskhantering (Handbok Säker Täkt)

Riskbedömning

Det bör finnas en plan för introduktionen, där också den utbildning som den anställde behöver bör planeras in. Vilken typ av utbildning det är avgörs genom riskbedömningen och de arbetsuppgifter som ska utföras. Tänk på att minderåriga (under 18 år) enligt lag måste ha en handledare.

Exempel: Planering introduktion – (SBMI)

Förteckning över utbildningar – (SBMI)

Notera att förteckningen är exempel på hur ett uppföljningsdokument kan utformas och inte en komplett utbildningskatalog.

Uppföljning

Det är viktigt att vara överens om när introduktionen är klar, följa upp och ge återkoppling. Allt för att få veta att introduktionen har fungerat som tänkt och därigenom förebygga ohälsa och olycksfall.