Hem / Handböcker / Säker täkt / Systematiskt arbetsmiljöarbete

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetsmiljölagstiftningen kräver att arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olyckfall i arbetet.

Metodiken för hur arbetsgivaren ska jobba förebyggande förtydligas i föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och dess 12 paragrafer.
Grundpricipen är att arbetsmiljöarbetet ska integreras till att bli en naturlig del i det dagliga arbetet. Det innebär att alla förhållanden på en arbetsplats ständigt förbättras – sociala och organisatoriska liksom fysiska förhållanden. Såväl arbetstgivaren som medarbetarna och skyddsombuden ska samverka så att arbetsmiljön och förhållandena blir bättre.
Paragraferna i SAM ska ses som en helhet där alla delar hänger ihop. Med alla delar på plats har man grunden för att hantera alla arbetsmiljöförhållanden och skapa en bra arbetsmiljö. För att underlätta för dig som arbetsgivare att komma i gång med det systematiska arbetsmiljöarbetet på din arbetsplats har myndigheten tagit fram olika stöd och verktyg.

Information

Stöd och verktyg för hur du kommer igång med det systematiska arbetsmiljöarbetet finns tillgängligt på www.av.se samt via Prevents stödmaterial www.prevent.se. Några av dem finns som länkar här nedan.

SAM i 10 punkter – Informationsblad (SBMI)

Så förbättras verksamhetens arbetsmiljö (H 455) – Bok (AV)

Startpaket för systematiskt arbetsmiljöarbete – Handbok inkl exempel och mallar (AV)

Riskbedömning

Arbetsgivaren ska undersöka vilka risker som finns för verksamheten och bedöma om riskerna är sådana att åtgärder behövs. Om det behövs ska åtgärder helst vidtas direkt. Går inte det ska åtgärderna föras in i en handlingsplan (som beskriver vad som ska utföras, vem som är ansvarig att detta utförs och datum när de ska vara klara).

Använd gärna SBMIs mall för riskbedömning när ni dokumenterar era aktuella risker och åtgärder. Använd checklistorna eller enkäter som underlag.

Mall för riskbedömning – (SBMI)

Guide för en bättre arbetsmiljö (ADI 683) – Broschyr (AV)

Checklistor (AV)

Checklistor (Prevent)

Åtgärder

Arbetet med att förbättra arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar.

Att komma igång och jobba systematiskt med arbetsmiljöfrågorna är bra på flera sätt – för medarbetarna (så att de trivs på arbetsplatsen), för företagskulturen (så att alla jobbar mot samma mål och samverkar) och lönsamheten (varje satsad krona brukar ge dubbelt tillbaka).

Om du är ny på ditt jobb som representant för arbetsgivaren och har tilldelats ansvar för att arbetsmiljön är säker och hälsosam är en bra start att gå en grundutbildning t. ex. BAM – Bättre arbetsmiljö.

BAM – Bättre arbetsmiljö – Utbildning (Prevent) (Även som webb-utbildning)

Kom i gång med arbetsmiljöarbetet (Prevent)

Exempel Årsschema Egenkontroll 

Uppföljning

Uppföljning av SAM behövs för att kontrollera att arbetet fungerar som förväntat – det vill säga att de aktiviteter och åtgärder som är genomförda har gett effekt.

Det som inte fungerar behöver rättas till inför kommande versamhetsår. Uppföljningen ska dokumenteras om arbetsplatsen har fler än tio anställda.

Årlig uppföljning av SAM – Checklista (Prevent)