Hem / Handböcker / Säker täkt / Trafikrisker och trafikstyrning

Trafikrisker och trafikstyrning

Med en klok trafikplanering kan riskerna minskas avsevärt och samtidigt underlätta för interna och externa transporter i täkten.

SBMIs arbetsmiljöutskott har tagit fram ett arbetssätt för säker täkttrafik. SBMIs Säker Täkttrafik består av fyra delar:
  • Del 1 Inledning
  • Del 2 Trafikantens ansvar, omtanke och beteende
  • Del 3 Trafikplanering i täkt
  • Del 4 Trafiksäkra fordon och arbetsmaskiner i täkt

Information

Arbetsgivaren ansvarar för att lokala regler för arbets- och trafikförhållandena upprättas och för att åtgärda de risker som kan påverka personsäkerheten för de som arbetar i samt besöker en täkt. Säker Täkttrafik ger vägledning i trafikplaneringsarbetet.

SBMIs Säker Täkttrafik är indelad i fyra delar:

Del 1: Ger en inledande vägledning angående förutsättningar för att utforma en säker täkttrafik inkl. lagrav och trafiksäkerhetspolicy, kunskap och kompetens vid trafikplanering, riskbedömning trafikrisker, rapportering av trafikincidenter, skyddsronder trafik, nödlägeshantering samordningsansvar.

Del 2: Förtydligar trafikantens ansvar för sin egen säkerhet och för andras trafiksäkerhet när fordon framförs i täkten.

Del 3: Beskriver hur trafikplanering i täkt kan genomföras utifrån fyra trafikstyrningsprinciper:
  • Kontroll: Täkten har kontroll på in- och utpasserande trafik. Inpasseringsregler än kända och kommunikation med kund kan ske på ett säkert sätt. I täkten gör skyltning att det är lätt att hitta rätt.
  • Separering av trafikanter: Tunga fordon, arbetsmaskiner, terrängfordon, lätta lastbilar, personbilar och gående skiljs åt.
  • Hastighetsbegränsning: Hastigheten begränsas med skyltning och trafik- och säkerhetsanordningar.
  • Avgränsad produktionszon: Produktionszon (ex krossning, skutknackning och upplagshantering) avgränsas från obehörig trafik.

Del 4: Beskriver vad som bör beaktas vid inköp och användning av fordon och arbetsmaskiner som ska trafikera täkten inklusive inköpsunderlag för SBMI-klassad säker maskin.

Säker Täkttrafik Del 1 – Inledning, information – SBMI

Säker Täkttrafik Del 2 – Trafikantens ansvar, omtanke och beteende – SBMI

Säker Täkttrafik Del 3 – Trafikplanering i täkt, information – SBMI

Säker Täkttrafik Del 4 – Trafiksäkra fordon och arbetsmaskiner i täkt – SBMI

Health and Safety at Quarries, 1999

Bra arbetsmiljö på väg (ADI 578)  – Informationsblad (AV)

Samordningsansvaret för arbetsmiljön (ADI 203) – Informationsblad (AV)

Riskbedömning

Grunden till allt arbetsmiljöarbete handlar om riskhantering så även för trafiksäkerhetsarbetet. Den som ansvarar för att lokala regler i täkten upprättas ska genomföra riskbedömningar av arbets- och trafikförhållandena och åtgärda de risker som kan påverka personsäkerheten. Viktigt är även att de som ges tillträde till täkten/ arbetsplatsen får information om aktuella trafikregler.
Inför riskbedömning kan SBMIs filmer Trafikstyrning och Trafikseparation (i högermenyn) användas som inspiration och diskussionsunderlag. Därefter kan Säker Täkttrafik del 2, 3 och 4 samt SBMIs hjälpmedel och mall checklista Säker Täkttrafik användas som underlag.
Dokumentera era aktuella risker och åtgärder i en riskbedömning. Använd gärna SBMIs Mall för riskbedömning. I riskbedömningen ska det framgå vilka lokala åtgärder som bedöms nödvändiga både för den inpasserande trafikanten och för driftspersonalen som arbetar och rör sig i täkten.
I riskbedömningsmallen dokumenteras även de åtgärder som inte kan genomföras i direkt närtid. För dessa anger ni datum när åtgärden ska vara klar och vem som ansvar för utförandet. På så sätt blir riskbedömningen även en handlingsplan för planerade trafikstyrningsåtgärder. Det vill säga ni behöver inte använda er av en separat handlingsplan.

Riskhantering – Handbok Säker Täkt

Säker Täkttrafik Del 2 – Trafikantens ansvar, omtanke och beteende – SBMI

Säker Täkttrafik Del 3 – Trafikplanering i täkt, information – SBMI

Säker Täkttrafik Del 4 – Trafiksäkra fordon och arbetsmaskiner i täkt – SBMI

Säker täkttrafik – Checklista (SBMI)

Åtgärder

Använd SBMIs filmer Trafikstyrning och Trafikseparation (se högermenyn) som inspiration och diskussionsunderlag vid framtagning av åtgärder. Använd även Säker täkttrafik del 2, 3 och 4 samt SBMIs hjälpmedel och mall Checklista Säker Täkttrafik som underlag.
Om lokala förhållanden i verksamheten reser hinder för föreslagna åtgärder i checklistan, ska en riskbedömning genomföras. I riskbedömningen ska det framgå vilka lokala åtgärder som bedöms nödvändiga både för den inpasserande trafikanten och för driftspersonalen som arbetar och rör sig i täkten. Åtgärder som inte kan genomföras i direkt närtid sätts upp i en handlingsplan för anläggningen.

Säker Täkttrafik Del 2 – Trafikantens ansvar, omtanke och beteende – SBMI

Säker Täkttrafik Del 3 – Trafikplanering i täkt, information – SBMI

Säker Täkttrafik Del 4 – Trafiksäkra fordon och arbetsmaskiner i täkt – SBMI

Säker täkttrafik – Checklista (SBMI)

Säker Täkttrafik – Brev mobilförbud

Säker Täkttrafik – Skylt mobilförbud med text

Säker Täkttrafik – Skylt mobilförbud utan text

Ett bra exempel på hur privatkunder och företagskunder kan separeras vid utlastning. Exempel från Swerocks täkt i Kållered.

Utlastning privatkunder

Uppföljning

Arbetsgivaren ska följa upp att beslutade åtgärder och har gett en förebygande trafiksäkerhetseffekt.

Uppföljning görs exempelvis med hjälp av:

  • Riktade trafiksäkerhetsronder, använd gärna SBMIs checklista
  • Rapportering av oönskade trafikhändelser

Säker täkttrafik – Checklista (SBMI)