Ergonomi innebär att anpassa arbetet och arbetsförhållandena till människan – för att förebygga risker för ohälsa och olycksfall. Detta omfattar fysiska, organisatoriska och mentala aspekter på arbetsmiljön.
Belastningsergonomi ingår i det större begreppet ergonomi och behandlar hur belastningar i arbetet påverkar rörelseorganen.
Vid planering och projektering skapas förutsättningar för arbetsmiljön, därför är det mycket viktigt att ta hänsyn till de belastningsergonomiska faktorerna redan från början. Grundläggande handlar det om hur planering och organisering av arbetet sker – att se helheten.
Risken för belastningsbesvär minskar vid förebyggande arbete och igenkänning av tidiga tecken.
Grundläggande information om vilka lagkrav som gäller och hur arbetsgivaren ska undersöka om medarbetarna utför arbete som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande samt hur det kan förebyggas via länkarna nedan.
Ergonomi – Informationsblad (SBMI)
Fysisk variation och belastningsbesvär – Kunskapssammanställning (AV)
Arbetsgivaren (ansvarig chef) ska tillsammans med skyddsombud och medarbetare regelbundet undersöka arbetsförhållanden, bedöma risker och vidta åtgärder för att minska risken för belastningsbesvär.
I bedömningen ska också fysiska, organisatoriska och psykosociala faktorer i arbetsmiljön beaktas. Företagshälsovården kan vara ett stöd i arbetet med de belastningsergonomiska förhållandena.
När man gör ergonomiska förbättringar i verksamheten ska de beröra såväl medarbetarnas förutsättningar som organisatoriska och tekniska förutsättningar.
Arbetsgivaren ska så långt det är praktiskt möjligt ordna och utforma arbetsuppgifter och arbetsplatser så att medarbetarna ges förutsättningar för gynnsamma arbetsställningar och arbetsrörelser.
Medarbetarnas engagemang är viktigt för att förebygga belastningsbesvär på ett bra sätt. Återkommande variation, balans mellan aktivitet och återhämtning samt begränsning i tid kännetecknar bra arbetsförhållanden.
Belastningsergonomi – Vägledning (Prevent)
Belasta rätt – Så undviker du skador (ADI 447) – Broschyr (AV)
Belasta rätt – Arbeta ergonomiskt smartare i byggbranschen (ADI 661) – Broschyr (AV)
Arbetsgivaren ska följa upp att beslutade åtgärder har genomförts och har gett effekt. Uppföljning görs exempelvis med hjälp av:
Arbetsställningar och arbetsrörelser – Checklista (Prevent)
Manuella lyft, skjuta och dra tung last – Checklista (Prevent)
SBMIs uppgift är att samla och stärka svensk bergmaterialindustri, att tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen i branschrelaterade och näringspolitiska frågor samt att företräda medlemmarna i frågor av gemensamt intresse inför statsmakt, myndigheter, andra organisationer, internationella organ och allmänhet.
Telefon:
08-762 62 28
E-mail:
info@sbmi.se
Besöksadress:
Storgatan 19
Näringslivets hus, Stockholm
Postadress:
Box, 556 84
102 15 Stockholm