Hem / Handböcker / Säker täkt / Lastning och lossning

Lastning och lossning

Att lasta och lossa material och gods är arbetsmoment som medför många risker. Varje år sker många olyckor där arbetstagare blir klämda mellan fordon och gods vid lastning och lossning.

För att förebygga ohälsa och olyckor så behöver alla arbeten planeras och genomföras på ett säkert sätt, och de som utför arbetena ska ha rätt kompetens och förutsättningar.

Information

Lastning och lossning innebär många risker och dessa måste hanteras. Det är viktigt att alla berörda informeras om riskerna och vet hur det aktuella arbetsmomentet ska utföras.

Lastning och lossning – Förebygga risker – Informationsblad (SBMI)

Riskbedömning

Grunden till allt arbetsmiljöarbete handlar om riskhantering, så även när det gäller arbete med lastning och lossning. Arbetet ska planeras och riskbedömas så att det kan utföras på ett säkert sätt.

Använd gärna SBMIs Mall för riskbedömning och läs mer i avsnittet Riskhantering.

Exempel: Arbetsberedning – hantering av större gods

Exempel: Checklista – Arbete med lyftanordningar och lyftredskap

Åtgärder

Alla arbetstagare ska ha tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper för de arbetsmoment som ska utföras. Innan arbetet påbörjas ska riskbedömning vara utförd och arbetsberedning genomgången.

Det är viktigt att föra en dialog kring de risker som identifierats och de åtgärder som har satts för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för ett säkert utförande.

Lastning och lossning – Förebygga risker – Informationsblad (SBMI)

Tillstånd att köra/använda

Vägledning Säkra lyft

 

Läs mer i avsnittet Systematiskt arbetsmiljöarbete.

Uppföljning

Arbetsgivaren ska följa upp att beslutade åtgärder har gett en förebyggande effekt, detta görs exempelvis med hjälp av:

  • Skyddsronder – genom exempelvis kontrollera så instruktioner är uppdaterade och kända, att lyftanordningar är besiktigade, lyftredskap är i gott skick etc.
  • Genomgång av riskobservationer, tillbud och arbetsolyckor.