1 januari 2025 träder ny föreskrift i kraft som tydliggör ansvar och uppgifter för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Den har tydligare bestämmelser kring att förebygga risker så tidigt som möjligt i byggprojekten, övergripande organisera och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö, samordna och organisera bygg- och anläggningsprojekt samt kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet.
Byggnads- och anläggningsarbeten är levande arbetsplatser där förutsättningarna hela tiden förändras. En organisation, där bland andra byggherre, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och entreprenörer ingår, skapas och upphör när arbetet är färdigt.
Det krävs en ordentlig planering och organisering ”från start till mål”, där alla aktörer som är med i processen tar sitt ansvar för att arbetsmiljön alltid tas hänsyn till och att regler följs. I en täkt kan några exempel på byggnads- och anläggningsarbeten vara att bygga nytt/om kontor, byte av vatten- och avloppsstammar, schakta för ledningar eller anlägga nya vägar som ligger utanför täktplan.
Vid byggnads- och anläggningsarbete så gäller Arbetsmiljöverkets föreskrifter om Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter AFS 2023:3. Beroende på vad som ska projekteras och vilket arbete som ska utföras så kan det även finnas andra föreskrifter som också kan gälla.
Vägledning vid Byggnad- och anläggningarbete i täkt – Informationsblad (SBMI)
Bilaga 1 Information Arbetsmiljöplan
Under tiden arbetet planeras och projekteras ska alla inblandade aktörer tänka på arbetsmiljön för de som ska uppföra byggnaden eller anläggningen och för de som ska använda den när den är klar. Det vill säga förebygga ohälsa och olycksfall som kan uppstå under bygg- och bruksskedet, samt ge förutsättningar för en god arbetsmiljö vid utformningen av arbetsplatser.
Riskerna under byggskedet är många och förutsättningarna varierar mycket, det är vanligt att arbeten pågår på olika ställen och ofta pågår de samtidigt. Detta kan innebära risker för entreprenörens egen personal men också risker för andra arbetstagare. Därför behöver alla arbeten riskbedömas både enskilt och samordnat med hänsyn till de övriga på arbetsplatsen.
När ni dokumenterar aktuella risker och åtgärder så använd gärna den SBMI framtagna mallen Bilaga 3 Exempel Checklista arbetsmiljörisker som underlag för arbetsmiljöplan.
Läs också mer om Riskhantering i handboken avsnitt Riskhantering.
Arbetsgivaransvaret är alltid grunden för allas planering av en säker arbetsplats, så även vid byggnads- och anläggningsarbete (notera att föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller i rollen som arbetsgivare, inte för rollerna byggherre, projektör, byggarbetsmiljösamordnare där AFS 2023:3 gäller).
Detta innebär inte att varje enskild arbetsgivarna slipper det normala ansvaret för de egna arbetstagarnas arbetsmiljö, det ligger alltid på varje enskild entreprenör/arbetsgivare som bedriver verksamhet på byggarbetsplatsen eller i ordinarie verksamheten (fasta driftstället). Exempel på detta kan vara att erbjuda och ordna med medicinska kontroller, ha medarbetarsamtal, upprätta riskbedömningar etc.
Arbetsgivaren ska se till att olyckor och ohälsa förebyggs genom att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
I övrigt vid ett byggnads- eller anläggningsarbete så finns det regler för de olika aktörerna som dessa ska följa, inom ramen för sina arbetsuppgifter. Byggherren har alltid ett så kallat ”back-up”-ansvar som innebär att se till att alla utför sina arbetsmiljöuppgifter. Byggherrens utökade ansvar för arbetsmiljön är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten, det finns inte på motsvarande sätt för några andra beställare i andra branscher.
AMP-guiden – webbplats (Byggföretagen)
Vem är ansvarig för vad inom bygg- och anläggning? (API 631) – Broschyr (AV)
Det förebyggande arbetsmiljöarbetet i byggskedet görs genom varje arbetsgivares systematiska arbetsmiljöarbete och genom den gemensamma planeringen i arbetsmiljöplanen tillsammans med BAS-U. Arbetet följs upp bl.a. genom byggmöten, samordningsmöte, skyddsronder, genomgång av inrapporterade händelser, dokumentation etc. Dessa dokument ska finnas:
SBMIs uppgift är att samla och stärka svensk bergmaterialindustri, att tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen i branschrelaterade och näringspolitiska frågor samt att företräda medlemmarna i frågor av gemensamt intresse inför statsmakt, myndigheter, andra organisationer, internationella organ och allmänhet.
Telefon:
08-762 62 28
E-mail:
info@sbmi.se
Besöksadress:
Storgatan 19
Näringslivets hus, Stockholm
Postadress:
Box, 556 84
102 15 Stockholm